14.07.2022

Papier do ulotek – jaki najlepiej wybrać?

Ulotki reklamowe to niezmiennie bardzo wartościowa forma reklamy. Zróżnicowane możliwości druku, estetyka, nieograniczona kreatywność grafików – wszystko to sprzyja temu, by niewielki kawałek papieru stał się swoistą wizytówką firmy i jej oferty. Na co zwrócić uwagę wybierając papier do ulotek i jaki typ wybrać, by zrobić największy efekt?

Materiał używany do ulotek trudno ujednolicić i traktować uniwersalnie. Diametralnie inne będą bowiem założenia wobec serii materiałów reklamowych dla np. lokalnej pizzerii, a inne w przypadku salonu wnętrzarskiego, który chce np. budować skojarzenie z materiałami klasy premium.

Materiał używany podczas wydruku ma spore znaczenie dla pierwszego wrażenia. Istnieje przynajmniej kilka możliwości, na które można się zdecydować planując seryjną produkcję ulotek reklamowych.

Jak dobrać papier do specyfiki materiału?

Dobrym rodzajem papieru do ulotek reklamowych jest typ bond. To format używany np. do druku materiałów urzędowych. Stosowany jest też w przypadku promocji. Wynika to z jego specyfiki użytkowej. Typ bond jest mocny i trwały. Jednocześnie, dzięki produkcji z masy celulozowej, można liczyć na satysfakcjonujące wrażenie przy dotyku – miękkość i delikatność.

Dodatkowo nieźle absorbuje on farby i inne formy nadruku. Nie traci przy tym nic ze swojej wytrzymałości. Dzięki temu zachowuje swoją jakość nawet podczas pisania. W rezultacie sprawdzi się, gdy np. ulotka ma zawierać sektor do wypełnienia ręcznie przez klienta.

Druk ulotek na papierze kredowym

Szukając papieru klasy premium – tak postrzegany jest np. papier kredowy – można sięgnąć po wariant silk. Charakteryzuje się on błyszczącym wykończeniem bez połysku, a z jedwabistą powłoką. Jednocześnie jest trwały, dzięki czemu nadaje się doskonale na ulotki. Ważna będzie tu oczywiście gramatura papieru. Doskonałego wrażenia nadaje mu wspomniany połysk, który dodaje materiałom subtelności.

Jaka gramatura papieru będzie odpowiednia? Drukowanie ulotek nie musi oznaczać od razu sięgania np. po papier offsetowy. Wykorzystanie papierów powlekanych lub o gramaturze ponadprzeciętnej będzie droższe – czy odbiorca rzeczywiście zauważy diametralną różnicę? Rodzaj papieru oczywiście odgrywa znaczenie, ale jeśli treść będzie interesująca, papier matowy będzie niemniej skuteczny od papieru kredowego.

Ekologia i środowisko a ulotki reklamowe

Wykorzystanie papieru do ulotek często budzi pytania o wymiar ekologiczny. Rozwiązaniem jest zastosowanie papieru z celulozy. Jest on wytwarzany z masy papierowej. Najczęściej bywa nieco szorstki w dotyku, ale doskonale sprawdzi się np. wtedy, gdy firma chce podkreślić swoją dbałość o ochronę środowiska.

Podobnie jest w przypadku papierów, które pozyskiwane są z recyklingu. Choć bywa postrzegany jako nieco kontrowersyjny, pasuje do grafik eksperymentalnych i bardzo wyrazistych.

Wady i zalety warstwy o powierzchni błyszczącej

Opcją konserwatywną jest papier błyszczący do ulotek. Zapewni on wyrazistość i efekt wykończenia z błyskiem, który zwraca uwagę potencjalnych klientów. Oczywiście drukowanie ulotek na papierze kredowym, a nie na np. papierze ekologicznym będzie droższe.

Z drugiej strony – ograniczasz w ten sposób ryzyko związane z np. przebijaniem kolorów. Papier o gramaturze powyżej przeciętnej lepiej absorbuje farby, dzięki czemu w razie drukowania ulotek w formie masowej jest większa pewność jakości. Nie ma również potrzeby dodatkowych uszlachetnień.

Jaki rozmiar papieru wybrać na reklamę?

Wybierając papier do ulotek należy zwrócić uwagę nie tylko na gramaturę i typ materiału, ale i dobrać właściwy rozmiar kartek. To szczególnie ważne w sytuacji, gdy koszty druku bywają – przy dużych wolumenach – spore. Warto w tym kontekście zastanowić się, czy konieczne jest wyprodukowanie ulotek o dużych wymiarach. Mniejsze, ale ciekawie zaprojektowane mogą spełnić wszelkie oczekiwania, a dodatkowo będą np. poręczniejsze.

Należy zastanowić się, czy wybrać drukowanie ulotek składanych czy w formie standardowej kartki papieru. Niewątpliwie ulotka składana np. na papierze offsetowym umożliwi przekazanie większej ilości treści. Nie ma jednak pewności, czy w przypadku druku ulotek składanych nie dojdzie do efektu odwrotnego od zamierzonego – klient nie musi jej otworzyć. Ważniejszym dylematem wydaje się być to, co wybrać: papier kredowy czy papier offsetowy.

Format ulotki ma znaczenie

Drukując ulotki i materiały reklamowe będzie oczywiście ważny np. papier kredowy, wyższa gramatura czy gotowy projekt ulotki, ale samo drukowanie to tylko część drogi do sukcesu. Ważny jest projekt i odnalezienie formy, która zaintryguje odbiorcę.

Często wybieranym jest format A4 (297 mm x 210 mm). To optymalny wybór między rozmiarem a chęcią pokazania na ulotce jak największej ilości treści – będzie mógł więc zapewnić cechy takie jak ulotki składane. W przeciwieństwie do A3 można go np. nadać pocztą. Zapewni również wystarczająco dużo miejsca na ekspozycję danych czy informacje promocyjne. Ważny jest też odbiór osób, do których trafia tego rodzaju ulotka. To wymiar, który – jak pokazują analizy – nie budzi negatywnych skojarzeń. Postrzegany jest jako naturalny, codzienny – to będzie sprzyjać spojrzeniu na treść. Warto pamiętać też o kosztach drukowania szczególnie przy wyższej gramaturze – uniwersalność A4 sprawia, że to papier na ulotki, który sprzyjać będzie ograniczaniu kosztów.

Jeśli ważne jest zmniejszenie rozmiaru, rozwiązaniem będą ulotki A5. One są o połowę mniejsze niż A4. To rozmiar wygodny, poręczny, a zarazem na tyle duży, by zmieścić na papierze wszelkie kluczowe informacje. Wymaga jednak oczywiście odpowiedniego rozplanowania – grafik powinien w dość skondensowany sposób pomieścić najważniejsze dane.

Podobnie jest w przypadku rozmiaru A6. On będzie dobry w sytuacji, gdy ulotka papierowa ma zostać dołączona do opakowania. Można na niej np. zaprezentować kilka produktów, które warto rozważyć przy okazji następnej transakcji. Niewielkie wymiary A6 powodują, że ten rozmiar można wybrać, gdy kluczową kwestią jest redukcja budżetu na ulotki reklamowe.

Jaki papier wybrać na ulotki?

Najważniejsze jest staranne przeanalizowanie, jaki ma być ostateczny cel ulotek. Gdy ważne jest, by dostarczyć maksymalnie dużo informacji odbiorcom, najsensowniejsze wydaje się wykorzystanie A4 lub ewentualnie A5. Dążąc do redukcji kosztów ciekawszym wariantem będzie wymiar A6.

Wymiary są jednak kwestią drugorzędną, choć jeśli w grę wchodzi np. metr kwadratowy materiału stają się nadzwyczaj istotne. Najważniejsze, z punktu widzenia skuteczności ulotki reklamowej jest to, by jej treść została zaprojektowana przejrzyście, estetycznie i tak, by klient otrzymał komplet niezbędnych informacji.

Masz gotowy projekt ulotki, ale zastanawiasz się, jaka gramatura będzie odpowiednia? Skontaktuj się z nami – zapewniamy profesjonalny wydruk, szybką realizację zleceń i pełne wsparcie doradcze.

Zapraszamy od pn - pt
w godzinach 7:00 - 15:00
druk z plusem