15.12.2020

Papier kredowy a offsetowy – co je różni w kontekście wydruku?

Dobry wydruk ma być estetyczny, ładny, efektowny – takie założenia najczęściej posiada klient składający zamówienie do drukarni. Nie analizuje szczegółów, a to one decydują o ostatecznym efekcie realizacji. W tym kontekście bardzo istotna jest zasadnicza różnica pomiędzy papierem kredowym a offsetowym.

Plakaty, katalogi reklamowe, wydruki firmowe, reklamy, wizytówki – niezależnie od tego, co posłużyć ma do druku, kluczową kwestią jest jakość materiału. Najbardziej efektowny materiał promocyjny firmy traci na jakości, jeśli powstanie na papierze, który nie jest estetyczny, gładki, intrygująco biały. W ten sposób nadzwyczaj istotne okazuje się prawidłowe dobranie do potrzeb danego zlecenia.

Papier kredowy czyli standard w kilku wersjach

Najczęściej spotykanym materiałem używanym do druku jest papier kredowy. To zwykły materiał, który zostaje w swoisty sposób uszlachetniony dzięki pokryciu. Tworzone jest ono z kilku materiałów. Na mieszankę pokrywającą papier składają się mineralny pigment oraz klej.

Ich połączenie przekłada się na:

  • trwałość struktury – połączenie papieru oraz warstwy zewnętrznej,
  • pożądaną gładkość produktu,
  • możliwość nadruku lub zapisania.

W zależności od gramatury papieru, może być on dostępny w kilku wariantach. Różnić będzie się nie tylko trwałością poszczególnych arkuszy, ale również np. sztywnością kartki.

Efekt, który jest idealny do materiałów premium

Warto pamiętać, że kredowy papier o nieco większej masie w porównaniu do offsetowego dostępny jest w opcji z połyskiem oraz całkowicie matowej. W ten sposób wariant można dopasować do danego projektu. W przypadku wydruków, które wymagają szczególnie uroczystej formy, opcja z połyskiem nadaje mu wizualnej szlachetności.

Należy jednak pamiętać, że właśnie połysk osiągany dzięki walcowaniu wpływa na wyraźne ograniczenia kredowego. Nie jest on – w przeciwieństwie do offsetowego – chłonny; nie umożliwi również zadruku, czyli ponownego nadrukowania tekstu czy grafiki itp.

Niewątpliwie, właściwości papieru kredowego pozwalają na bardzo zróżnicowane możliwości zastosowania. Wiele wariantów materiału – połysk i mat, kilka opcji gramatury – dają szczególnie dużą swobodę w doborze. W efekcie papier kredowy sprawdzi się zarówno jako materiał na ulotki czy plakaty, elegancki mały karton jak i w przypadku wielostronicowych katalogów firmowych.

Papier powlekany wpłynie między innymi na trwałość takiego produktu. Tymczasem niepowlekany papier firmowy często i zaskakująco szybko straci swoje właściwości. Dobrze o tym pamiętać planując druk papierów o różnych gramaturach.

Papier offsetowy: masowy materiał o niższej trwałości

Alternatywą dla papieru kredowego jest offset. To papier, który produkuje się przy wykorzystaniu:

  • masy drzewnej,
  • dodatków do celulozy.

W ten sposób powstaje offsetowy papier, który sprawdzi się głównie w przypadku realizacji drukarskich na masową skalę.

Matowa powierzchnia i łatwe przyjmowanie tuszu nawet przy gramaturach 80 g – 90 g czy też 120 g sprawiają, że – niezależnie od gramatury:

Papier offsetowy idealnie sprawdza się przy wydruku materiałów seryjnych.

Tworzone w ten sposób kartki nie charakteryzują się trwałością papieru kredowego. Papiery tego typu mają jednak inne zalety – podstawowa to niski koszt produkcji oraz materiałów. Ważna jest też szybkość realizacji – idealna jeśli kluczowym parametrem jest czas wykonania zlecenia. Nie będzie to więc materiał, którego podłoża nadają się na wizytówki, ale stosuje się go np. wobec wymagań jakie ma druk książek.

Produkt do wydruków firmowych

W efekcie papier offsetowy wykorzystywany jest przy takich produktach jak:

  • notesy biurkowe,
  • planery,
  • materiały do kolorowania dla dzieci,
  • podkłady biurkowe,
  • masowe ulotki.

Papier offsetowy jest więc zdecydowanie bardziej praktyczny – a co za tym idzie: również bardziej popularny.

Niemniej jednak stanowi opcję zdecydowanie budżetową i ekonomiczną. Dzięki bardzo dobrej absorpcji tuszu papiery – np. w wersji 120 g – można na nim swobodnie pisać, choć bez plastycznego efektu – brak mu zdecydowanie poczucia nietypowości charakterystycznej dla wersji kredowej. Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają pod tym względem zdecydowanie lepiej wykorzystać powierzchnię.

Offsetowy czy kredowy – który jest lepszy?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Offsetowy papier zdecydowanie różni się od kredowego – typy te są kluczowym parametrem podczas wyboru produktów w drukarni.

Kluczową kwestią jest zastosowanie materiału i budżet zleceniodawcy. Dzięki papierowi offsetowemu wszystkie realizacje mają zdecydowanie bardziej efektowny wygląd – niewielki połysk nadaje im szlachetności, a dodatkowa warstwa wpływa na usztywnienie.

  • Powlekany papier kredowy będzie więc imponować gładkością struktury, ale trudno na nim pisać – nie wchłonie tuszu tak skutecznie jak offsetowy. Choć – z perspektywy drukarni – możemy wprowadzać nieco innowacji w każdy wariant, to jedna z tych cech kredowego papieru, które trudno wyeliminować.
  • Offsetowy z kolei będzie zdecydowanie tańszy, ale nie jest tak estetyczny jak wariant kredowy. W efekcie kluczową kwestią jest dopasowanie papieru do założeń projektu – budżetu oraz tego, co będzie drukowane na materiale. Możemy pomóc w tym względzie na każdym etapie produkcji.

Im więcej egzemplarzy, tym bardziej istotna jest oszczędność

Zastanawiając się, które rozwiązanie jest lepsze – papier offsetowy a kredowy – warto również uwzględnić liczbę planowanych egzemplarzy. Druk offsetowy jest idealny przy materiałach masowych – np. tworzonych w liczbie ponad tysiąca sztuk. Im większe grupy materiałów do druku, tym łatwiej o korzystną wycenę. Przy mniejszych realizacjach dobrze wybrać papier kredowy, który będzie nieco droższy, ale zapewni również wyjątkowy efekt graficzny po druku.

Inną kwestią jest wykorzystanie materiału. Do ustalenia pozostaje np. to, czy ma to być papier samoprzylepny, czy też właściwości te są całkowicie zbędne. Pod tym względem papier powlekany również będzie różnić się od papieru offsetowego.

Katalog ma inne wymagania niż ulotka

Duże znaczenie odgrywa też cel wydruku. O ile masowe ulotki okolicznej pizzerii mogą być drukowane przy wykorzystaniu standardowego papieru, tak np. efektowny gruby katalog z akcesoriami meblarskimi powinien wykorzystywać możliwie najlepszy materiał.

W innym przypadku detale wspomagające jego atrakcyjność – sztywna okładka, tzw. sztuczne rozkładówki czy inne zabiegi projektowe – tracą sens i schodzą w cień zastosowanego materiału. W tym przypadku papier kredowy powinien być podstawowym wyborem przy wyborze druku.

Jaki papier będzie optymalny?

Wybierając papier dla firmy – niezależnie od zadania – warto skonsultować jego specyfikę ze specjalistami. Właściwości papieru offsetowego mogą np. nieco ograniczyć druku. Dobierając idealny materiał należy uwzględnić np. kolory, specyfikę wizytówek czy też dopasować go do książek lub innych produktów, jakie oferuje drukarnia.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że nawet bardzo wysokiej jakości kredowy papier może być wykorzystywany w przypadku zadań zaskakujących – posłuży np. jako karton do małych przedmiotów wymagających ozdobnego opakowania.

  1. Masz pytania o rodzaje papierów?
  2. Nie wiesz, jaki wariant stosuje się w przypadku danego zlecenia?
  3. Zastanawiasz się, czy matowy papier o przeciętnej gramaturze będzie znacząco różnił się od błysku, który cechuje inne materiały?

Możemy Ci pomóc – często rozwiązujemy tego typu problemy naszych klientów. Skontaktuj się z nami. Zapewniając wszechstronne doradztwo produktowe, możemy dobrać idealny papier do grupy Twoich zleceń – niezależnie od tego, czy idealny będzie do nich matowy czy też efektowny błyszczący.

Przejdź do naszego
sklepu
i zamów wydruk online
Kompleksowe wykonania, od projektu po wyprodukowanie
w naszej pracowni.
Zamów online
Zapraszamy od pn - pt
w godzinach 10:00 - 18:00
druk z plusem