18.11.2020

Gramatura papieru a jakość materiału – na co zwrócić uwagę?

Papier i jego gramatura to jedna z podstawowych właściwości, które ustalane są przed realizacją usługi w drukarni. Co kryje się za tymi danymi? Parametry można sprowadzić do prostej charakterystyki. To wszystko, co składa się na jakość materiału i odczucie użytkownika.

Trudno nie zwrócić uwagi na to, jak bardzo może różnić się wydruk w zależności od tego, jaka będzie jego baza i fundament – czyli papier. W ten sposób na ostateczny produkt wpływają najczęściej:

  1. Grubość zastosowanego materiału.
  2. Specyfika jaką ma papier – np. gładkość lub chropowatość.
  3. Efekt, który tworzy się w zależności od połączenia druku i papieru.

Kluczową specyfikacją jest gramatura. Określana jest w gramach. Należy jednak pamiętać, że nie dotyczy określonego formatu, który podlega zamówieniu – może być to plakat reklamowy jak i karton – ale jednostce metra kwadratowego danego arkusza.

Można więc przyjąć, że gramatura oznacza gęstość papieru. Za konkretnym parametrem idą jednak wyraźne odczucia jakościowe. Dotyczy to np. sztywności danego arkusza – jeśli wyniki bazowego materiału są wyższe, staje się on bardziej trwały, wytrzymały, twardy.

Gramatura papieru a wizytówki – na co zwrócić uwagę?

Jakość papieru odgrywa szczególną rolę w kontekście tworzenia wysokiej jakości wizytówek. Wybór bazy przekłada się na ceny produktów. W ten sposób powstają:

  • tanie wizytówki o relatywnie mniejszej gramaturze,
  • droższe wizytówki, które bazują na bardzo wysokim wskaźniku g/m².

Dodatkowo należy pamiętać o efekcie działania papieru kredowego. Jego specyfika sprawia, że z założenia oznacza zdecydowanie większą gramaturę i ciężar od standardowego papieru, który będzie miał tę samą grubość. Drukarnie, w których możliwe są swobodne zmiany ustawień maszyn w kontekście danego wydruku sprawiają, że można wybrać specyfikę materiałów, czym zapewniają szczególną swobodę projektową.

Jakie są grubości papieru?

Nie można analizować gramatury nie uwzględniając samej różnicy jakości papieru. Najlepiej obrazuje to porównanie kilku jego typów – wariantów stosowanych w codziennych realizacjach.

Najsłabszy jakościowo papier o gramaturze 60 g/m² wykorzystywany jest w rozwiązaniach maszynowych – np. wieloseryjnym druku. Grubość kartki papieru jest cieńsza od materiałów standardowych, których wynik sięga 80 g/m². To nieco grubszy materiał najczęściej używany w pracy biurowej – np. podczas kserokopiowania. Do czego będzie optymalny?

Papier 80 g powinien bez problemów spełnić potrzeby typowego drukowania strony dokumentów. Parametry 90 g/m² to z kolei minimum w przypadku druków laserowych. Należy więc pamiętać, że gramatura papieru do drukarki może się nieco różnić.

Z kolei gramatura papieru technicznego jest nieco większa – to zwykle ok. 100 g/m² przypadających na metr kwadratowy. Grubszy wskaźnik gramatury papieru pozwala swobodnie wydrukować tekst czy obraz, ale również zapewnia sztywność kartki. Należy pamiętać że papier techniczny – gramatura – może być dostosowywana do bieżących potrzeb dzięki zróżnicowanej ofercie na rynku.

W porównaniu z tymi właściwościami, gramatura papieru wizytówki jest zdecydowanie większa. Sięga ona minimum 160 g/m². Niemniej warto kierować się tu jakością produktu, który ostatecznie trafia – dosłownie – do dłoni odbiorcy. Estetyczne i wyróżniające się wizytówki to gramatura papieru na poziomie ponad 250 na metr. Nie jest to jednak wartość graniczna.

Decydując się na np. papier kredowy oraz materiał o szczególnej jakości warto sięgnąć po matową bazę i gramaturę 350 g/m². Niewątpliwie warto kierować się tu możliwościami budżetowymi i dokonywać zmiany ustawień – np. wybierając najbardziej jakościowe wizytówki dla zarządu firmy czy dyrekcji.

Możemy zapewnić Ci druk idealny

Masz pytania o specyfikację materiałów? Chcesz wiedzieć jaka specyfikacja będzie optymalna w przypadku dokumentów, do drukarek biurowych czy restauracyjnego menu? Możemy Ci pomóc w analizie.

Zastanawiasz się, jaką specyfikację i grubość papieru powinien mieć trwały karton lub na jakim papierze zrobić opakowanie do e-sklepu? Zadaj nam pytanie online lub zdecyduj się na kontakt telefoniczny. Możemy zapewnić realizację i różne warianty drukowania materiałów niezależnie od ich specyfiki technicznej. Zobacz nasze portfolio i menu – skontaktuj się, aby otrzymać wycenę.

Zapraszamy od pn - pt
w godzinach 7:00 - 15:00
druk z plusem