Jak zaprojektować kalendarz trójdzielny
Jak prawidłowo zaprojektować kalendarz trójdzielny? Kalendarze trójdzielne są szczególnie ciekawą formą reklamową. Wyróżniają się na tle standardowych formatów zapewniają zdecydowanie lepsze wyeksponowanie logotypu marki lub przekazu wizualnego. Ważne w tym kontekście jest jednak prawidłowe zaprojektowanie kalendarza – tak, by był nie tylko funkcjonalny, ale i elegancki.
Kalendarz trójdzielny w porównaniu do standardowych formatów różni się budową bazową. Składa się z dwóch podstawowych części – obrazowo określa się je jako tzw. główkę i plecki. Jaka jest specyfika obu tych części kalendarza trójdzielnego?
Główka kalendarza trójdzielnego
Patrząc na kalendarze trójdzielne i ich projekt, w naturalny sposób wzrok kieruje się na górę – kolorową strefę z wizualnym przekazem reklamowym. To część, która umożliwia największą ekspozycję przekazu. Tam znaleźć powinno się nie tylko logo firmy, ale też np. hasło reklamowe lub inne informacje dotyczące pracy, które projektant chce podkreślić poprzez kalendarze trójdzielne.
Może być to np. asortyment firmy handlowej zaprezentowany w formie hasłowej. W ten sposób dochodzi do krótkiego, intensywnego podkreślenia, czym zajmuje się dany podmiot.
Oczywiście również główka kalendarza powinna zawierać kluczową informację – tego na jaki rok przypadają poszczególne kalendaria.
Materiały ścienne – co warto podkreślić – wymykają się coraz częściej standardom. Jest to przestrzeń do własnych, nietypowych rozwiązań np. w zakresie ekspozycji daty na kalendarzu. Jeśli zależy Ci na takim rozwiązaniu – ustal warunki indywidualnego zaprojektowania ciekawego kalendarium opartego np. na wzorze, który masz na swojej stronie internetowej.
Bardzo ważną częścią główki w przypadku kalendarza jest główne zdjęcie.
Ono musi być nie tylko wysokojakościowe, a więc dostarczone do drukarni w możliwie najlepszej rozdzielczości graficznej. Należy wybrać fotografię, która będzie ciekawa, interesująca, często nietypowa i przyciągająca wzrok. Warto więc sięgać nie po własne zdjęcia wykonane zwykłym smartfonem, ale np. zakupić fotografie ze specjalnych banków, które oferują bogate kolekcje tematyczne.
Z założenia są one również do pobrania w bardzo wysokiej rozdzielczości pod kątem profesjonalnego druku.
Przeczytaj również: Grafika rastrowa i wektorowa – czym się różnią i gdzie są stosowane
Plecki kalendarza trójdzielnego
O ile główka kalendarza pełni funkcję ekspozycyjną, plecki są funkcjonalne. To na nich dochodzi do systematycznego przesuwania oznaczenia przypadającego na dany dzień. One również zawierają wszystkie karty miesięczne umożliwiające sprawdzenie zarówno bieżącego miesiąca jak i kolejnych. Większość przestrzeni tej części jest zasłonięta właśnie przez karty kalendarzowe.
Usztywniane plecki jakie mają wszystkie kalendarze trójdzielne posiadają jednak miejsca, które można wykorzystać również do ekspozycji reklamowej. Zazwyczaj to dolny sektor pod blokiem kalendarium.
Tam można nie tylko wprowadzić dane adresowe lub informację o adresie internetowym danej marki, ale też np. logotypy firm, które są związane z danym podmiotem lub w inny sposób zasługują na specjalne wyróżnienie poprzez kalendarze trójdzielne.
Kalendarze trójdzielne a proporcje i kolorystyka
Należy zadbać o to, by plecki kalendarza trójdzielnego były wizualnie zbliżone do główki. Nie mogą stanowić dwóch odrębnych bytów, ale być ze sobą ściśle powiązane – tak, by wyglądały jednolicie. Bardzo ciekawie wyglądają nawiązania graficzne – np. zdjęcie utrzymane w kolorystyce pomarańczowej można podkreślić tą samą barwą właśnie na poziomie dolnego sektora plecków kalendarzowych.
Można więc przyjąć, że plecki i główka stanowią jedną i wspólną kompozycję graficzną.
Choć różnią się one rozmiarami i położeniem, najciekawszy efekt kompozycyjny kreują razem – będąc jednolitym formatem reklamowym. Jak pokazują nasze doświadczenia, warto zaprojektować je właśnie pod tym kątem.
Cały kalendarz – o ile został dobrze zaprojektowany – posiada główny element górny oraz trzy sektory przedstawiające odrębne miesiące. Daje więc możliwość szybkiego wglądu o kilka tygodni w przyszłość lub przeszłość. Dolny sektor stanowi dodatkowe podkreślenie przekazu reklamowego. Stworzone w ten sposób kalendarze trójdzielne są doceniany przede wszystkim w biurach oraz wszędzie tam, gdzie wszelkie działania planuje się z dość dużym wyprzedzeniem czasowym.
Jak zamówić kalendarz z projektem?
Co ważne, kalendarza trójdzielnego nie trzeba zaprojektować samodzielnie. Wymaga on zmysłu technicznego, estetycznego i plastycznego, a na dodatek niezbędne są ciekawe fotografie z banków zdjęć oraz np. umiejętność obróbki grafiki w specjalistycznych programach.
Dobra drukarnia zapewnia zarówno przygotowanie kalendarza w formie projektu jak i – w kolejnym etapie – już po zaakceptowaniu wizualizacji, wydruk wszystkich elementów i ich odpowiednie złożenie. Co ważne, można na tym etapie dopasować parametry kalendarza do założeń i planów inwestora.
Dotyczy to np. gramatury papieru jak i tego, czy np. ma on zostać ozdobiony specjalistycznym lakierem podwyższającym ekskluzywność produkcji.
Ile kosztuje kalendarz trójdzielny?
Ceny kalendarzy trójdzielnych uzależnione są od takich czynników jak parametry zamówienia:
- zastosowanego papieru (przeczytaj artykuł o tym jakie są rodzaje papieru)
- ilości egzemplarzy,
- usługi dodatkowe – np. zaprojektowania wraz z wydrukiem.
Znaczenie odgrywa również oczywiście wymiar jaki mają dane kalendarze trójdzielne. Choć istnieją standardowe formaty ogólnie przyjęte na rynku, coraz częściej zleceniodawcy decydują się na bardziej nietypowe rozwiązania umożliwiające np. większe wyeksponowanie marki.
Niewątpliwie, zamawiając kalendarz trójdzielny trzeba mieć świadomość, że jego cena będzie wyższa niż w przypadku standardowych realizacji. Z drugiej strony – są one zdecydowanie lepiej odbierane na rynku. Sprzyja temu większa wygoda używania kalendarzy trójdzielnych – lepsza prezentacja arkuszy kalendarium. Zastanawiając się, jaki kalendarz reklamowy wybrać – typowy czy trójdzielny – warto, mimo wyższej ceny wybrać drugą z tych opcji – to materiał, który przez 12 miesięcy roku stanowi swoistą wizytówkę firmy.
Przeczytaj również: Jakie wizytówki wybrać dla swojej firmy
Kalendarz, który zrobi wrażenie
Potrzebujesz projektu kalendarza? Zastanawiasz się, jak stworzyć ciekawy kalendarz ścienny podkreślający logo firmy? A może masz swój pomysł na wykonanie projektów, ale brakuje Ci umiejętności oraz zaplecza technicznego? Nasze studio graficzne oraz drukarnia zapewnia zarówno ciekawy własny projekt jak i wykonanie wszystkich elementów – w ten sposób oferujemy kalendarze idealnie pod kątem potrzeb każdego klienta. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegółowe informacje.
w godzinach 7:00 - 15:00