29.12.2020

Idealny papier do plakatów? Oto parametry, które musi spełnić

Plakat jest świetnym nośnikiem treści reklamowych, choć może pełnić też inną rolę – doskonale sprawdzi się nawet jako forma wydruku np. na uroczystość rodzinną. Równie często plakaty używane są w kontekście materiałów informacyjnych, jeśli mają one spełnić wysokie standardy jakościowe.

Jednocześnie nie jest to format, który charakteryzuje się długim czasem użytkowania – ma stanowić raczej jednorazowy efekt promocyjny. Jak w tym kontekście dobrać dobry papier na plakaty?

Z jednej strony wydruk plakatowy powinien charakteryzować się wysoką jakością zarówno materiału jak i grafiki. Z drugiej – trzeba mieć świadomość, że plakaty do druku to krótkotrwała forma reklamowa. W praktyce prezentuje ograniczone czasowo promocje, konkretną informację czy stanowić ma tymczasowe zaproszenie do skorzystania z określonych usług.

W efekcie trzeba pamiętać o opłacalności tego rodzaju wydruku plakatów– perfekcyjna jakość może zrobić wrażenie, ale będzie ulotna. Jaki rodzaj papieru wybrać najlepiej?

Tu – bez cienia wątpliwości – trzeba wybrać równowagę między wyglądem treści, jakością zastosowanego papieru do druku, a krótkim terminem przekazu.

Na jakim papierze należy wydrukować plakat reklamowy?

Wiele zależy od tego, czego dotyczy przekaz. W ten sposób można sięgnąć po każdy wariant papieru do plakatów:

  • od offsetowego 80 g
  • przez warianty 115 g
  • po doskonały jakościowo 175 g.

Kluczowe dla optymalnego wyboru jest ustalenie, jaki jest ostateczne zastosowanie plakatu do druku.

Należy uwzględnić m.in.:

  • czas ekspozycji, czyli to, jak długo – i w jakich porach roku – będzie wykorzystywany
  • miejsce prezentacji plakatów – np. ustalenie tego, czy będą one używane wewnątrz pomieszczenia czy na zewnątrz
  • rodzaj i cel promocyjny przygotowywanych plakatów do druku.

W efekcie, np. cykliczną imprezę muzyczną można zapowiadać regularnie wykorzystując plakaty przygotowane w oparciu o papier offsetowy o gramaturze 80 g. W pełni wystarczy do tego, by z jednej strony podkreślić estetykę i istotę imprezy. Z drugiej – to rozwiązanie, które nie będzie wiązało się z wysokimi kosztami, a pozwoli zachować wszystkie możliwości jakościowego wydruku.

Jeśli jednak organizatorom zależy na nadaniu imprezie szczególnej oprawy – również w zakresie reklamy graficznej – warto sięgnąć po papier nieco wyższej jakości. Jaki rodzaj wybrać w takim przypadku?

Przeczytaj również: Papier kredowy a offsetowy – co je różni w kontekście wydruku

Jak pokazują doświadczenia wieloletnich drukarni, wystarczy do tego gramatura powyżej 110 g. W efekcie plakat stanie się szczególnie estetyczny i wykroczy poza ogólny standard powszechnie znanego papieru. W sytuacji, gdy materiały tego typu są powszechnie dostępne w korzystnych cenach brutto, płatności – nawet przy dużych zamówieniach – nie powinny znacząco uszczuplić budżetu.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wybierać warianty o jeszcze bardziej imponujących parametrach.

Jeśli papier na plakat ma uwzględniać zarówno efektowność jak i być ponadprzeciętnie trwały, idealny będzie nawet powyżej 160 g.

Jeśli dodatkowo zostaje pokryty warstwą zabezpieczającą – np. folią – pozwoli na długą ekspozycję treści, a zarazem zachowa odporność na potencjalne uszkodzenia papieru. Papier plakatowy w tej formie będzie trwały, odporny na potencjalne wygięcia – warto dodatkowo usztywnić go listwami – i może być np. latem wykorzystywany również na zewnątrz. Foliowanie plakatów reklamowych jest jedną z metod uszlachetniania druku.

Gramatura plakatów reklamowych a ich zastosowanie

W praktyce można przyjąć, że papier o gramaturze:

  • 60 g/m² powinien być używany głównie do wydruku maszynopisów oraz dokumentów seryjnych
  • 80-110 g/m² sprawdzi się w przypadku masowego kserowania oraz ogólnego drukowania
  • 130 g/m² będzie idealny do materiałów wyższej jakości – w tym efektownych plakatów.

Wszystkie szczegóły dotyczące plakatu należy ustalić na wczesnym etapie składania zlecenia. Ze względu na upowszechnienie zamówień internetowych, wydruk i dostawa do klienta następują bardzo szybko. Dzięki temu można szybciej rozpocząć np. kampanię reklamową. Techniką wykorzystywaną przy drukowaniu plakatów jest druk solwentowy.

Z drugiej strony trzeba jednak uwzględnić, że rodzaj plakatu i jakość papieru nie będą edytowalne już po wydruku. Dzięki precyzyjnemu ustaleniu szczegółów efekt końcowy – ładny, estetyczny materiał reklamowy – można osiągnąć szybko i bez obaw.

Plakat wewnętrzny a zewnętrzny to duża różnica

Należy pamiętać, że plakat plakatowi nierówny. Materiał, który zawisnąć ma w salach sprzedaży sieci hurtowni będzie miał diametralnie inne założenia niż ten, który ma trafić na zewnątrz. Wynika to ze specyfiki warunków atmosferycznych.

Plakaty używane na zewnątrz i dostępne np. z ulicy muszą uwzględniać pogodę – wiatr, opady działanie promieni UV. Powinny być więc oparte na innej gramaturze papieru.

Należy wtedy wybrać rozwiązania nieco droższe, ale trwalsze – ukierunkować inwestycję w stronę maksymalnej efektywności. W efekcie, drukarnie zalecają, by w takich przypadkach sięgać po warianty matowe, których gramatura przekracza nawet 200 g/m². Dodatkowo można go wzbogacić – np. zastosować mieszanki, które wzmagają wytrzymałość materiału na warunki atmosferyczne.

Oczywiście materiały drukowane używane wewnątrz budynków takich zabezpieczeń nie potrzebują. W pełni wystarczy do ich wydruku papier kredowy, który będzie miał gramaturę na poziomie 130-150 g.

Ciekawą różnicą jest zastosowanie papieru na plakat w kontekście wariantów matowych i błyszczących. Jak pokazują branżowe analizy, zdecydowanie bardziej wzrok przyciąga ten drugi. Efektowny blask – podkreślony np. światłem padającym pod odpowiednim kątem – sprawia, że estetycznie wykończony plakat staje się idealnym nośnikiem reklamy.

Jaki papier na plakat jest najbardziej opłacalny?

Myśląc o tym, ile kosztuje papier na plakat warto analizować nie cenę jednostkową, ale spojrzeć na całokształt inwestycji. W sytuacji, gdy nośnik tego typu jest produkowany w małym nakładzie – np. kilkuset egzemplarzy – warto sięgnąć po materiały wyższej jakości.

To wyraźny trend, który można zaobserwować w branży reklamowej w 2021 r. Bez cienia wątpliwości zauważalne jest, że szczególnie firmom zależy na bardzo dobrej gramaturze – nawet kosztem nieco wyższej ceny.

Wybór papieru na plakat powinien być podejmowany we współpracy ze specjalistą. Stąd tak istotny jest wybór dobrej drukarni zapewniającej produkcję materiałów promocyjnych. Doświadczenie i często wiele lat realizacji zróżnicowanych projektów graficznych sprawiają, że pracownicy są w stanie idealnie dobrać materiał pod kątem parametrów.

Dotyczy to nie tylko rozstrzygnięcia co wybrać – papier kredowy czy inny – ale też odpowiedniej gramatury czy ewentualnego pokrycia zabezpieczającego. W ten sposób papier kredowy staje się rzeczywiście efektowną reklamą, która zapewnia zwrot z poniesionej inwestycji.

Zapraszamy od pn - pt
w godzinach 7:00 - 15:00
druk z plusem