15.04.2021

Lakier wybiórczy – co to jest i dlaczego drukarnie go używają?

Lakier wybiórczy – określany również jako lakierowanie selektywne lub punktowe – to technologia, która w branży poligraficznej stała się szczególnie docenianą opcją podczas realizacji zleceń. Mimo bardzo ścisłych ograniczeń jakie wiążą się z jego używaniem, w tym przypadku bardzo istotne są wyraźne zalety.

Lakier wybiórczy to przede wszystkim rozwiązanie, które w ciekawy sposób każdemu projektowi jest w stanie nadać głębokości formy, efektowności, poczucia prestiżu.

Dobry wydruk często musi łączyć efektywność – a więc optymalizację wydatków – oraz efektowność. W drugie z tych założeń wpisuje się lakierowanie wybiórcze.

  • Choć lakier UV może być używany wyłącznie w kontekście powierzchni matowej i nakładany zostaje tylko na konkretne fragmenty danego projektu – stąd nawiązanie do wybiórczości – stanowi bardzo ciekawy akcent w przypadku katalogów, ulotek czy plakatów.

Na czym polega lakierowanie wybiórcze?

Technika ta polega na zastosowaniu nietypowego, specjalistycznego lakieru UV, który nakładany zostaje punktowo. Nadawany w płynnej formie lakier UV twardnieje w konkretnej lokalizacji na skutek działania promieniowania ultrafioletowego. W ten sposób akcentuje dany punkt lub element – z jednej strony stanowi jego pogrubienie, a z drugiej – podkreśla kolorystykę.

Jak można zastosować lakier w przypadku materiałów firmowych?

W sytuacji, gdy np. drukowanie obejmuje katalog utrzymany w ciemnych barwach, okładka zawierająca logo firmy może zostać podkreślona właśnie poprzez lakier wybiórczy i wyeksponowanie w ten sposób np. nazwy przedsiębiorstwa.

Wyjątkowa jakość stworzonego nadruku

Niewątpliwie najważniejszą cechą efektu lakieru wybiórczego jest nadanie szczególnej efektowności nadruku. W sytuacji, gdy warstwa nakładana zostaje na matową warstwę papieru, będzie to intrygująca i przyciągając wzrok kontra względem standardowej powierzchni. Projekt zakładający podkreślone w ten sposób nazwisko lub określoną stronę pozwoli uzyskać bardzo ciekawy efekt.

Czerń, kąt, podkreślenie – możliwości jest wiele

Jak wygląda to w praktyce? Jeśli projekt obejmuje powierzchnię ciemną lub czarną, UV wpłynie dodatkowo na podkreślenie głębi kolorystycznej i uzyskanie efektu jeszcze mocniejszej kolorystyki. Ciekawą opcją jest również stosowanie lakieru nie używając samego druku. Wtedy interesujący efekt tworzy materiał oglądany pod kątem. Można rozważyć również lakier wybiórczy UV z innymi formami uszlachetniającymi druk.

Jak przygotować projekt z lakierem wybiórczym?

Pierwszym krokiem jest praca koncepcyjna – należy starannie przeanalizować, w jaki sposób wykorzystać w danym projekcie możliwości, które daje lakier . Grafika powinna zostać opracowana tak, by precyzyjnie uwzględnić lokalizacje, w których dojść ma później do nałożenia danej warstwy.

Na co zwrócić uwagę planując projekt?

Oto kluczowe założenia:

  • lakier wybiórczy zdecydowanie lepiej wygląda na średniej wielkości elementach,
  • nie powinien być on nakładany na elementy bardzo małe i cienkie,
  • lakierowanie małych części jest równoznaczne z ryzykiem wylania się poza ich granice,
  • optymalnym rozwiązaniem jest zbudowanie projektu lakieru UV w oparciu o obiekty wektorowe.

Przeczytaj również: Grafika rastrowa i wektorowa – czym się różnią i gdzie są stosowane

Rozmiar odgrywa ważne znaczenie

Szczególnie istotne jest to, by unikać pokrywania lakierem UV nadmiernie małych elementów.

  • grubość poszczególnych linii powinna być większa niż 1 pkt,
  • natomiast w przypadku tekstów – nie mniejsza niż 14 pkt.

W sytuacji, gdy lakier charakteryzuje się skłonnością do zlewania niewielkich elementów, ma to duże znaczenie.

Stąd tak ważna jest kwestia wczesnego rozplanowania detali – w tym z uwzględnieniem od razu miejsca, które miałyby być podkreślone tego rodzaju technologią.

Właściwy format pliku przed wydrukiem

Kiedy projekt z lakierem UV jest gotowy, może zostać wysłany do druku np. w postaci pliku cdr. Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by zapisać go w zdecydowanie bardziej popularnym pdf. W takim przypadku niezbędne jest jednak rozdzielenie projektu CMYK z UV przy równoczesnym utrzymaniu obu w tym samym miejscu.

Najlepsze miejsca na lakier wybiórczy

Częstym wyzwaniem bywa odpowiedź na to, gdzie sprawdza się lakier wybiórczy. Oczywiście podstawową przestrzenią jego wykorzystania są katalogi reklamowe – szczególnie w zakresie okładki. Niemniej nie można ograniczać znaczenia lakieru UV wyłącznie do tego zakresu. Warto zauważyć, że jego zastosowanie jest znacznie szersze i może obejmować również m.in.:

Lakier wybiórczy – w razie większego budżetu – można zastosować także np. w przypadku albumów czy wydruków o szczególnym znaczeniu dla firmy, rodziny lub innego podmiotu zlecającego przygotowanie materiałów.

Ile kosztuje lakier wybiórczy?

Niewątpliwie koszt lakieru wybiórczego to jeden z podstawowych problemów. Nie należy on rozwiązań, które są tanie – należy potraktować go raczej jako technologię premium niż standardowe rozwiązanie. Warto pamiętać, że przygotowanie projektu opartego na tego rodzaju elementach również może być nieco droższe.

Jak zamówić materiały z lakierem wybiórczym?

Zastanawiasz się, jaki efekt zapewni Ci lakier wybiórczy UV? Chcesz dowiedzieć się, czy dany projekt graficzny pozwala na tego rodzaju efekty? Intrygują Cię wizytówki, które powstały na bazie elementów pokrytych specjalną warstwą lakierowania? Poznaj wszystkie szczegóły tego wyjątkowego produktu. Wysyłając nam swoje projekty, możesz szybko wycenić usługę druku oraz dowiesz się, jaki czas jest niezbędny do tego, by uzyskać wizytówki zawierające elementy pokryte przez lakier wybiórczy UV. Dzięki naszej dbałości o ostateczne efekty i wszelkie drobne elementy podczas procesu lakierowania – a zarazem szczególną perfekcję palety CMYK – możesz mieć pewność, że druk wybiórczy będzie idealnie zgodny z tym, co przedstawia Twój projekt graficzny.

Zapraszamy od pn - pt
w godzinach 7:00 - 15:00
druk z plusem