21.06.2021

Jak zaprojektować ciekawe i niebanalne opakowanie?

Dobre opakowanie to połączenie kilku cech: od wytrzymałości materiałowej przez intrygujący wygląd po kolorystykę często idealnie dopasowaną do polityki wizerunkowej firmy. Na co zwrócić uwagę planując brief? Zaprojektowanie opakowania to zdecydowanie coś więcej niż tylko wskazanie źródła inspiracji.

Dobre opakowania wymagają dziś sięgnięcia po bardzo zaawansowane pokłady kreatywności wizualnej. Brief nie może ograniczać się jedynie do suchego w formie wskazania podstawowych cech. Uwzględniać powinien takie czynniki jak:

  • dotychczasowo wdrożone rozwiązania w zakresie wizerunku
  • funkcjonalność opakowania – np. Jeśli kryje ono nietypowy przedmiot
  • zastosowanie użytkowe – to, czy np. ma być dostosowane do transportu kurierskiego.

Jak wykonać ciekawy projekt graficzny?

Zastanawiając się, jak zrobić dobry projekt opakowania należy więc kierować się prostą zasadą oczywistości. To, co wydaje się w pełni naturalne dla jednej osoby, nie musi być identyczne dla pięciu kolejnych.

Warto więc zadbać, by brief miał charakter pracy zespołowej i uwzględniał swoisty efekt burzy mózgów oraz wymiany doświadczeń. Idealnie, gdy opiniami dzielą się różni specjaliści – od marketingu, produkcji, sprzedaży. Każda z nich ma diametralnie inne spojrzenie na to, jakie powinno być – w kontekście handlu – idealne opakowanie.

Opakowanie a dylematy – kluczowe pytania

Projekt opakowania musi – jeśli chodzi o e-commerce – połączyć dwie cechy.

  • Z jednej strony to przyciągnięcie uwagi odbiorców.
  • Z drugiej – zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności wśród konsumentów.

Przykładem tego, jak mocno można przebić się do świadomości konsumentów są nie opakowania, ale proste reklamówki, jakie przez lata zapewniała swoim klientom jedna z sieci handlujących sprzętem elektronicznym. W praktyce doprowadziła do tego, że w galeriach handlowych były dziesiątki osób, które poruszały się trzymając charakterystyczne czerwone opakowania zapewniające wygodę i funkcjonalność, a zarazem perfekcyjną ekspozycję marki.

Ustalanie celu, jakim jest ostateczny produkt

Przed zaprojektowaniem opakowania należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań w kontekście całego procesu:

  • dla jakiego produktu przewidziane są dane opakowania?
  • jaka grupa odbiorców miałaby z nich korzystać i w jaki sposób chcesz do niej dotrzeć?
  • jaki jest maksymalny budżet na dobre opakowania i produkt?
  • czy karton ma być zrobiony pod kątem e-handlu czy zakupów wprost z półki?

Idealne dopasowanie rozmiaru do towaru

To bardzo ważne kwestie pozwalające usprawnić brief. Rozmiar opakowania musi być idealnie dopasowany do konkretnego przedmiotu; warto też zadbać o to, by uwzględniał np. Specyfikę kształtu produktu docelowego.

Istotny jest też czynnik płci – opakowania towarów dla kobiet mogą być inne niż te dedykowane dla mężczyzn.

Stąd założenie, że im bardziej szczegółowy jest opis i charakterystyka opakowania, tym lepszy efekt końcowy.

Kreacja opakowania – najważniejsze czynniki

Mając już wstępny zarys tego, jak ma wyglądać dobre opakowanie, można przejść do konkretnych prac projektowych. To oczywiście dziesiątki detali, które można pogrupować do kilku konkretnych zaszeregowań. Zastanawiając się, jak zaprojektować opakowanie pod kątem grupy docelowej w pierwszej kolejności należy ustalić takie czynniki jak:

  • zastosowaną kolorystykę opartą na księdze znaków; pudełka powinny stanowić naturalne skojarzenie z produktem
  • czcionkę – jeśli ma zawierać przekaz np. w formie fontu nie ujętego w dotychczasowej komunikacji
  • grafiki (grafika rastrowa i wektorowa) zastosowane na opakowaniu lub w materiałach pomocniczych (np. taśmie zabezpieczającej karton).

Opakowanie jest dla klienta a nie firmy

Warto pamiętać, że nadrzędnym celem podczas projektowania opakowań jest wygoda i funkcjonalność ostatecznego produktu– jest ono przeznaczone dla klienta, a nie podmiotu sprzedającego dany produkt.

Nie może być więc swoistą tablicą reklamową eksponującą mniejsze i większe logotypy przedsiębiorstwa. Powinno mieć wydźwięk marketingowy, ale w naturalnej formule – jako np. efektowne logo nadrukowane na powierzchni. Design pod tym względem warto projektować tak, by wyeksponować najlepsze cechy charakterystyczne.

Czy wiesz, jaki przekaz płynie do odbiorcy?

Ważną kwestią jest przekaz znajdujący się na opakowaniu. Konsument koncentruje się na nim na samym początku obcowania z towarem. Powinien więc przyciągać uwagę klienta i podkreślać wyjątkowość marki zanim dojdzie do poznania produktu, ale też nie należy stawiać na nadmiernie duże emocje.

Podczas stworzenia opakowania – bez względu na branżę – musisz pamiętać, jak ważna dla odbioru jest grafika użytkowa. Nie trzeba więc ograniczać się wyłącznie do zdjęć. Ciekawy efekt, na którą zwróci uwagę klient może zapewnić też niestandardowe logo lub kartonowe dodatki do podstawowego fundamentu.

Jak pokazują m.in. branżowe badania, ludzie sięgający po towary leżące na półce – co uwzględnia już nowoczesny packaging – najchętniej wybierają pudełka kartonowe przyciągające klientów nie intensywnym kolorem, ale koncepcją i pomysłem. W projektowaniu musisz więc założyć, że produkt – pudełka czy kilka warstw opakowań – mają wyróżnić się tak, by stworzyć efekt natychmiastowy, zaplanowany na krótkich kilka sekund, a więc niewielki odcinek czasu.

Pamiętaj, by design był raczej stonowany. Jeśli dojdzie do kolorystycznej i komunikatywnej przesady może dojść wręcz do irytacji konsumenta niezależnie od tego, jakiej branży dotyczy opakowanie.

Przekaz powinien być jasny, przejrzysty, spójny i w pełni czytelny. Powierzchnia opakowania nie jest miejscem na nadmiernie dużo treści. A powinna zostać skondensowana do absolutnego minimum, ale wyeksponowana np. dzięki ciekawej kolorystyce lub zastosowaniu intrygującej czcionki.

Warto również pamiętać o odpowiedzialności prawnej za informację:

Opakowanie nie może prowadzić do mylnego wyobrażenia odbiorcy co do tego, jaka jest zawartość kartonu i ostatecznego produktu.

Duży nacisk trzeba postawić na kwestię komunikacji. Opakowanie musi uwzględniać idealną równowagę pomiędzy potrzebą marketingu i treści słownej, a jednocześnie nie tworzyć wrażenia, że odbiorca ma przed sobą tablicę reklamową. Odpowiednie wyważenie obu proporcji jest bardzo istotne dla odbioru opakowania w świadomości – w tym przypadku pierwsze wrażenie dotyczące produktu jest szczególnie ważne.

Uniwersalność pudełka jako opakowania

Ciekawym zabiegiem, idealnie wpisującym się w trendy dobrych opakowań jest ich uniwersalność – zaprojektowanie ich tak, aby zapewniały dużą funkcjonalność również po wyjęciu z nich docelowych przedmiotów.

Innymi słowy:

  • kartonik powinien być przygotowany do swoistego drugiego życia – jeśli jest odpowiednio usztywniony i trwały może sprawdzić się np. jako małe pudełko na drobiazgi domowe.

W ten sposób firmowe opakowanie nie tylko przedłuża swój walor reklamowy i marketingowy, ale też nawiązuje do coraz ważniejszej dla konsumentów ekologii – Ekologiczne opakowania kartonowe.

Ten nietypowy recykling można wzmocnić dodatkowym przekazem do odbiorcy – np. hasłem „Nie wyrzucaj – użyj mnie do swoich domowych celów”.

Oczywiście na kartonowe opakowania trzeba patrzeć też przez pryzmat zwykłej praktyczności użycia. Produkty, w przypadku których istnieje możliwość bezproblemowego wielokrotnego otwierania i zamykania cieszą się zdecydowanie większym zainteresowaniem konsumentów niż te, które znajdują się np. w sztucznym woreczku o małej funkcjonalności.

Nowoczesne marki w każdej branży muszą zakładać, że podczas projektowania konsument zwraca uwagę nie tylko na sam towar, ale jego wygląd zewnętrzny. Stąd tak istotne jest znaczenie, jakie odgrywają kartonowe opakowania na wymiar.

Choć klient może oczywiście zaprojektować w pełni samodzielnie, największy efekt generuje produkt, który przechodzi przez ręce profesjonalistów. Uwzględnia on oczywiście założenia inwestora. W ten sposób, w oparciu o wizję klienta można podkreślić ciekawie istotę marki i logo, a kartonowe elementy wręcz muszą stanowić wartość dodaną dla ekspozycji produktu.

Rozmiar opakowania jest istotny

Masz szerszą gamę produktów, które chcesz sprzedać i automatycznie budować markę firmy wykorzystując marketing poligraficzny? Zadbaj o różnorodność.

Duże znaczenie ma nie tylko ciekawy nietypowy kształt opakowań, ale też możliwość zróżnicowania rozmiarów jakie ma produkt.

Wielkość opakowania powinna być idealnie dopasowana i zaprojektowana do każdego produktu. Nie może być więc sytuacji, w której relatywnie mała rzecz znajduje się – i jest sprzedawana – w dużym kartonie tylko dlatego, że producent odgórnie założył tylko takie wymiary opakowań.

Przeczytaj również: Jak zaprojektować kalendarz trójdzielny

Źródło inspiracji dla projektu

Zastanawiasz się, jak zrobić ciekawe, niestandardowe opakowanie? Możesz liczyć na pełne wsparcie i doradztwo naszej drukarni. Wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i działalności na rynku, doboru materiałów i innych różnych zleceń sprawiają, że zapewniamy szczególnie ciekawe możliwości w zakresie każdego produktu.

Możemy zrealizować opakowania z każdej grupy materiałów – poznaj pudełka i portfolio opakowań, które wykonaliśmy już dla klientów z różnych branż – Skontaktuj się z nami.

Zapraszamy od pn - pt
w godzinach 7:00 - 15:00
druk z plusem