20.10.2021

Plakaty reklamowe – Jak je zaprojektować i wydrukować?

Dobry plakat reklamowy przyciąga wzrok, stanowi doskonałą formę niebanalnego przekazu i daje ogromne możliwości ekspozycji marki. Ważne jest jednak, by został dobrze zaprojektowany, a w kolejnym etapie – wydrukowany tak, by nie stracił nic ze swojej jakości. Jak opracować plakat reklamowy i który format druku będzie dla niego najlepszy?

Produkcję plakatów reklamowych podzielić można właśnie na te dwa zasadnicze etapy.

  1. Pierwszy to kreacja – praca koncepcyjna nad formułą, komunikatem i wyglądem.
  2. Drugi jest samą produkcją: dobraniem odpowiedniego papieru, typem druku i innymi kwestiami stricte technicznymi.

W grę wchodzi bowiem pytanie nie tylko o to, jak zaprojektować plakat, ale też którą formułę mu nadać. Z jednej strony można wybrać np. plakaty jednostronne listwowane. Z drugiej – nie brak alternatyw. To np. plakaty reklamowe dwustronne.

Dobra drukarnia plakatów zapewni również zróżnicowaną ofertę wymiarów. Można sięgnąć więc po materiały relatywnie wielkie – w formie nieco większych ulotek. Plakat reklamowy produktu uwzględniać będzie również kuszące rozwiązania wielkogabarytowe – tego rodzaju plakaty XXL świetnie sprawdzają się na większych przestrzeniach.

Przeczytaj również: Papier do drukowania plakatów – Jakie powinien mieć parametry

Projektowanie plakatów reklamowych

Pierwszym krokiem jest sprecyzowanie, kto właściwie ma być odbiorcą komunikacji płynącej z plakatu reklamowego. Chodzi więc o wskazanie odpowiedniej grupy docelowej stanowiącej zestawienie osób – rozumiejąc je jako persony – potencjalnie zainteresowanych tematyką lub przekazem.

Kolejny etap to praca nad językiem: inaczej będzie bowiem adresowany plakat reklamowy do stolarzy, licealistów czy osób robiących cotygodniowe zakupy w sobotnie przedpołudnia.

Ważna część to również przygotowanie grafiki – dobranie jej stylu i schematu do konwencji. Inne założenia będzie miał bowiem plakat handlowy podkreślający korzyści płynące z promocji handlowej, a inne – materiał mający na celu utrwalenie danej marki w świadomości odbiorców.

Wygląd plakatu musi uwzględniać takie czynniki jak:

  • komunikacja przekazu i tematyka grafiki,
  • układ geometryczny,
  • zastosowanie zdjęć.

To potężne zestawienie możliwości, które kreatywny grafik jest w stanie nadzwyczaj ciekawie wykorzystać pod kątem reklamowym.

Oczywiście bardzo istotną kwestią jest również zastosowanie konkretnego typu języka.

Idealny plakat to ten, który połączy sprytnie ciekawą grafikę z niebanalnym językiem idealnie trafiającym do odbiorcy – zapamiętywalnym i z potencjałem na to, by przebić się do codziennej komunikacji.

Oczywiście również sama sfera tekstowa daje ogromne możliwości zabawy – słowo pisane na plakacie nie musi bowiem ograniczać się wyłącznie do zastosowania jednolitej czcionki. Można podkreślić hasło boldem, dodać niewielki komentarz mniejszą czcionką czy zastosować grę słowną w oparciu o kursywę. Plakaty reklamowe jednostronne jak i plakaty dwustronne to ten rodzaj materiału, dzięki któremu masz często nieograniczone możliwości komunikacji zalet, ofert czy promocji.

Druk plakatów reklamowych

To odrębna kwestia, która wymaga nie mniejszej uwagi niż projektowanie. Technika drukowania powinna być bezwzględnie dostosowana do zaplanowanego nakładu. Jeśli bowiem jest on niewielki, warto wybrać druk cyfrowy. Przekłada się on na wymierne korzyści dla odbiorcy – to m.in.:

  • ponadprzeciętna jakość obrazu, którą posiadają plakaty reklamowe,
  • imponująca kolorystyka i głębia barw,
  • dbałość o detale techniczne.

Ważną zaletą, jaką zapewnia druk cyfrowy jest też szybkość otrzymania gotowych materiałów. To ważne jeśli np. firma chce bardzo szybko wykorzystać tę formę komunikacji w swoich przedstawicielstwach – kopie cyfrowe pierwotnej wersji plakatu będą nie tylko w dobrej cenie, ale również można je łatwo edytować. Dzięki temu najlepsze reklamy, które utkwiły w pamięci odbiorców łatwo jest odnawiać wprowadzając nowe daty, popularne hasła czy inne komunikaty.

Diametralnie inaczej wygląda drukowanie plakatów w oparciu o technikę offsetową. Rozwiązanie to jest korzystne dla podmiotów, które stawiają większy nacisk na masowość – potrzebują dużych nakładów i nieprzeciętnej ilości reklam.

Offset działa na zasadzie stworzenia matrycy – wzorca plakatu, który później powielany jest na kolejnych arkuszach papieru.

Jakość wydruku jest jeszcze lepsza, ale trzeba liczyć się z tym, że jakakolwiek poprawka wymagać będzie ponownego ustawienia stworzonej matrycy. Dodruk jest więc możliwy, ale tylko przy założeniu ciągle tego samego układu. Wszelkie nowe informacje czy zmiany wymagać będą stworzenia nowej matrycy. Plakaty reklamowe zazwyczaj bywają wykorzystywane wielokrotnie, więc wszelkie ograniczenia w tym względzie trzeba wcześniej przemyśleć i przeanalizować.

Jak przygotować plakat do druku?

Często zadawanym pytaniem jest to, czego wymaga grafika, by ją w profesjonalnych warunkach wydrukować i zapewnić idealną jakość jaką mają mieć plakaty reklamowe. Oto najważniejsze elementy, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Rozdzielczość projektu

To format, w którym projekt dostarczany jest do drukarni. Bezpośrednio przekłada się na jakość druku. Trzeba jednak znaleźć równowagę pomiędzy szczegółowością graficzną, a wielkością pliku – nadmierna liczba dpi (np. więcej niż 300) poskutkuje podwyższeniem wagi.

W efekcie praca nad plikiem będzie trudna i wymaga sprzętu ponadprzeciętnej klasy. Z drugiej strony – słaba rozdzielczość pliku spowoduje, że grafika stanie się nieostra i nieestetyczna. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której plakaty reklamowe – często traktowane już jak dzieła sztuki – traciły na swojej wartości ze względu na słaby wydruk.

Zastosowanie spadów

Spady są obszarem poza zasięgiem jakichkolwiek elementów graficznych. Żaden fragment nie powinien znajdować się w tym obszarze, ponieważ ten będzie odcięty podczas uzyskiwania końcowego formatu danego arkusza. Choć przyjmuje się, że standardowe spady to ok. 3 mm, jest to kwestia do indywidualnego ustalania.

Nasycenie czarną barwą

Kolor kolorowi nierówny – dotyczy to szczególnie czerni. Może być ona intensywna i mocna jak i zdecydowanie słabsza. Stąd ważne, by – jeśli projekt jest przepełniony ciemną barwą – precyzyjnie określić zakres CMYK dla tego koloru.

Oczywiście wydruk plakatów pod tym względem zależy również od tego, jaka będzie ich specyfika techniczna. Forma, jaką możesz wybrać – patrząc na to z perspektywy klientów – jest wyjątkowo szeroka. Dzięki możliwościom technologicznym dostępne są plakaty wielkoformatowe, plakaty jednostronne czy popularne reklamy niestandardowe.

Zastosowana czcionka

Warto pamiętać, że nie wszystkie rodzaje czcionki są powielane przez te same programy graficzne. Jeśli więc w jednym z nich zostanie zastosowana nietypowa i eksperymentalna, w innym może okazać się zestawem popularnych “krzaczków” graficznych.

To przestrzeń, którą koniecznie trzeba ujednolicić. Jeśli chcesz na tym polu eksperymentować, druk plakatów nie będzie najlepszą przestrzenią – patrząc na to z perspektywy klienta. Należy zwrócić uwagę zarówno na ceny powtarzanych materiałów jak i czas niezbędny na ponowny druk.

Zapisany format pliku

Dokument dostarczany do drukarni pod kątem przygotowania plakatu reklamowego bezwzględnie powinien zostać zapisany w jednym z popularnych formatów. Nie musi być to wyłącznie JPG, który – co naturalne – nie będzie gwarantował perfekcyjnej jakości. Można wybrać opcje typowo graficzne. Są nimi TIFF, PSD czy CDR. To kolejny element, który ustalić należy przed oddaniem pliku do drukarni.

Zastanawiasz się, co zrobić, by Twój plakat był ciekawy graficznie a zarazem wydrukowany tak, że wybije się ponad inne? Skontaktuj się z nami. Zapewniamy pełne doradztwo i pomoc techniczną. Darmowa konsultacja w zakresie tego, jaki powinien być dobry format plakatów to pewność skuteczności jego działania. Chcesz zlecić nam druk plakatów? Możesz liczyć nie tylko na ciekawy format. Twoja reklama wyróżni się spośród innych a dostawa plakatów potrwa szybciej niż myślisz.

Zapraszamy od pn - pt
w godzinach 7:00 - 15:00
druk z plusem